*Synsbedrag*



Fokusér i et stykke tid direkte på krydset uden at blinke. På et tidspunkt vil de rødlige prikker forsvinde og der vil vise sig et efterbillede af grønne prikker i stedet når man blinker en gang.
 Dette er fordi synssanse-cellerne som reagerer på rød farve, bliver "trætte" af at sende det samme signal om rødt til hjernen, og derfor forsvinder den røde farve efter et stykke tid. Da grøn er den omvendte farve/komplemetærfarven af rød, er det synssanse-cellerne for grøn farve, som i stedet tager over, da disse ikke er blevet "trætte". 

   


Er den ene linie længere? De to fremhævede linier i denne korridor er faktiske lige lange. Perspektivet snyder hjernen til at opfatte den linie, der er "tættest på", som værende kortere. Selv om man ved, at det blot er det som er tilfældet, bliver vores synsapparat alligevel forvirret.



Ansigter eller vase? Man ser enten to ansigter eller en vase. Men man kan ikke se ansigterne og vasen på én gang, fordi vores hjerne opfatter en ting ved at afgrænse den mod dens baggrund. Her er begge perspektiver lige sandsynlige, så synsopfattelsen skifter frem og tilbage mellem de to billeder.




Kilde: http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=3074/sprog=1/grp=8/menu=14/


Ordensregler i biolog 2010-2011

Husk at det er jeres egent valg, om I vil bryde ordensreglerne og dermed udløse en konsekvens.

1. Man bør være stille, når læreren eller en elev har ordet.

Hvis ikke dette respekteres, er konsekvenserne følgende:
- ens navn bliver nedskrevet.
- blive sat uden for døren.
- blive udelukket fra timen, og i stedet komme ind i en af Stines timer.
- seddel med hjem.
- det bliver kommenteret i karakterbogen.
- samtale med Henrik N. Jørgensen.
....alt efter hvor længe det har stået på, samt i hvilken grad det er blevet begået.

Andre vigtige ordensregler:

2. Deltage aktivt i gruppearbejdet.
3. Aflevere tingene til tiden.
4. Huske sine bøger.

*Synssansen*

Link: Video: The Human Body - The Sense of Sight


Link: Videoklip fra 1941 om øjets opbygning 


 

*PROJEKT-FORLØB*

Projektorienteret opgaver

Det enkle forløb: 

1. I skal ud fra emnet vælge et hovedspørgsmål og evt. en række underspørgsmål, som I gerne vil arbejde med. F.eks. hvilken betydning har det for blinde, at de ikke kan se?
2. Herefter søger I på nettet efter mulige svar, og informationer.
3. Til slut skal jeres endelige besvarelse af spørgsmålet, skrives ind som et indlæg her på siden (læs evt. det udleverede papir omkring indlæg)
4. Husk at angive jeres kilder.
5. I må meget gerne læse de andre gruppers indlæg, og kommentere på dem.

Det udbyggede forløb: 

1. I skal ud fra emnet vælge et hovedspørgsmål og evt. en række underspørgsmål, som I gerne vil arbejde med.
2. Herefter søger I på nettet efter mulige svar, og informationer.
3. Derefter skal I vælge en udtryksform/lave et fysisk produkt(se herunder), som kan give et indblik I jeres valgte spørgsmål.
4. Til slut skal produktet dokumenteres/ligges på denne hjemmeside(hvis det er muligt), sammen med et endeligt svar på jeres hovedspørgsmål.


Fysisk produkt/udtryksformer

Billedligt
plakat, billedserie, tegneserie, billedfortælling, billedanalyse

Kropsligt/dramatisk
nyhedsreportage, debat, interview(filmet), drama

Sprogligt
Interview, spørgeskema, artikel, dagbog, anmeldelse, fremtidsforestilling, analyse