Efter juleferien skal I producere et video-klip, som skal omhandle hjernen og et specifikt emne herom. Inden da skal I indsamle viden, og overveje hvilke virkemidler og materialer der kan anvendes til videoen.
Forløbet:
1. Vælg mellem følgende emner:
1. venstre og højre hjernehalvdel 2. hjernen og bevidsthed 3. hjernens opbygning
4. hjernen og psykologi 5. hjernen og alkohol/stoffer
6. Forskellen mellem mænd og kvinders hjerner 7. intelligens
8. psykiske sygdomme fx skizofreni
Obs! Meddel mig hvilket emne I har valgt inden I går videre. Der kan max. være 2 grupper pr. emne.
2. Overvej hvilken type video-klip I vil producere.
Se følgende videoer igennem og få inspiration. (Det er ikke nødvendigt at se videoerne til ende):
http://www.youtube.com/watch?v=KUGIConitbo
http://www.youtube.com/watch?v=346vML4BPEk&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=paXRb_7xlQ0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=kQvF_LBnwgc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_0aNILW6ILk&feature=related
(sidste film i rækken kan bedst realiseres, hvis man har mulighed for at redigere filmen i Imovie.)
3. Overvej herefter om I skal bruge bestemte materialer, fx en planche, pap-model, udklædning mv.
4. Slut af med at planlægge videoens forløb, og indsamle viden omkring emnet. Hvis ikke I når det, bliver det lektie til næste biologitime d. 6. jan., hvor I skal være forberedte til at kunne optage filmen.
Nyttige links:
http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Temaer/Hjernen/
Camilla - Syns sansen.
Hovedspørgsmål:
Hvad er konsekvensen af at blive blind?Underspørgsmål:
Hvad gør man hvis man bliver blind, og ikke har nogen til at hjælpe?
Hvordan kan man undgå at komme galt af sted i trafikken?
Indlæg:
Hvis en person, der ikke har nogen familie eller venner, pludselig bliver blind ved alderdom, eller sygdom, hvad gør de så? Det ville være logisk at søge hjælp hos naboer, men hvis man ikke kender nogen der har lyst til at hjælpe det første stykke tid, kan man søge hjælp hos kommunen.
Efter at have været blind et stykke tid, har man vænnet sig til sine omgivelser. Man bruger sine 3 andre sanser mere end normalt. Man bruger følesansen når man skal rundt i huset eller når man skal udforske noget. Man bruger høresansen for at fornemme hvor andre mennesker er i forhold til en selv, eller når man skal over et lyskryds hvor der er en lille maskine der laver en lyd som fortæller om man må gå over krydset, eller om man skal blive stående. Man bruger også lugtesansen når man skal identificere en ting. Man kan som regel også lugte om en ting lugter godt, til eksempel spiseligt, eller ikke spiseligt.
I trafikken vil man enten have en førerhund eller bruge en blindestok. En førerhund er en hund der er speciel trænet til at føre en blind person omkring i trafikken, og undgår at trække personen ud foran en bil. En blindestok er en stok som blinde mennesker bevæger foran sig, for at de ikke går ind i omgivelserne
Abonner på:
Opslag (Atom)